Slik får du magen til å håndtere julematen bedre


Kast stresset ut av vinduet og kos deg med julematen. Det er nemlig mulig å nyte pinnekjøtt og ribbe, uten at magen må betale i dyre dommer for den tunge julematen.

Å skulle fordøye store mengder salt, sukker og fett blir i jula tungt for de fleste. Sliter man allerede med mage- og tarmproblemer vil juletiden raskt bli ekstra tung. I følge helsenorge.no lider så mange som 25 prosent av den norske befolkningen av irritabel tarmsyndrom. Da er det naturlig nok mange som ser frem til jula med en fryktblandet fryd. For hvordan skal magen håndtere all den tradisjonelle julematen? Jo – ved å spise fisk.

Rekk opp hånden alle som gafler ned på med grønnsaker og fisk i løpet av desember! Noen er selvfølgelig alltid flinke til å prioritere magevennlig kost, men i førjulstida må nok mange innrømme at menyen ikke alltid består av såkalt sunn og lettfordøyelig mat. Det går som regel i enkle løsninger når det blir lange dager på jobb eller fettholdig julemat på julebord og i selskap med familie og venner.

Å være nøye med å spise fisk i juletiden er derfor svært lurt. Spiser du fisk er sjansen for å holde mage og tarm i balanse langt større, og du får i deg fettsyrer og proteiner som er gunstig for magen.

Få i deg fisk gjennom hele desember

Når det kommer til tarmhelse er sjømat svært bra, og da spesielt laks. I denne fisken finner vi nemlig gode stoffer som kan hjelpe til med å redusere inflammasjon og forbedre tarmfunksjonen. Fiskeproteiner har også vist seg å bedre kolesterolverdier, redusere fettmengden i kroppen og øke sukkertoleransen din.

Laks er dermed med på å skape god tarmhelse, og kombinerer du fisken med en variert diett bestående av frukt, grønnsaker og andre fiberholdige matvarer vil du ha gjort mye for magen og tarmen.

Fisk er generelt anerkjent blant oss nordmenn som både sunn og god mat. Likevel går forbruket vårt ned. I 2018 ble det spist 15 prosent mindre sjømat enn året før. Samtidig ser vi at flere og flere av oss dropper fisken, samtidig som vi spiser mer godteri. Dette er synd, spesielt siden helsenorge.no anbefaler oss å spise minst 300 gram ren fisk i uken.

Hvorfor er fisk så viktig?

Norske kostråd baserer fiskens helsebringende effekter på forskning som sier at inntak av fisk kan redusere risikoen for hjertesvikt og død av hjertesykdom. Fisk er også med på å holde hjernen din frisk, og hindre at du havner i overgangsalder for tidig. Som tidligere nevnt er også laks spesielt godt for tarmens helse, og kan hjelpe deg med å opprettholde en god fordøyelse. Det er med andre ord mye positivt ved å spise mer fisk, og likevel spiser vi mindre.

Selv om du absolutt bør øke inntaket ditt av fisk i uken er det for mange lettere sagt enn gjort. Fisk kan være kostbart, komplisert å bruke i middagsretter for noen eller bare for tidkrevende.